پول سيگار ايراني‌ها 10برابر هزينه نان
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
پول سيگار ايراني‌ها 10برابر هزينه نان
نوشته شده در سه شنبه 21 دی 1389
بازدید : 15
نویسنده : مولوی
جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران اعلام کرد: هزينه اي که افراد سيگاري در ايران هر روز بابت دود کردن سيگار پرداخت مي کنند بيش از 10 برابر پول مصرف نان در کشور است.

به گزارش مهر، در حالي که انتظار مي رفت با چاپ تصاوير بهداشتي هشدار دهنده بر روي پاکت هاي سيگار، مصرف مواد دخاني در کشور کاهش يابد اما گزارش هاي شرکت دخانيات حاکي از گرايش افراد سيگاري به سمت مواد دخاني قاچاق است.

متاسفانه اقدامات کنترلي در زمينه کاهش مصرف مواد دخاني در کشور آنگونه که انتظار مي رود هنوز نتوانسته  تاثيرگذار باشد به طوري که آمار افراد سيگاري و همچنين کاهش سن مصرف مواد دخاني در جامعه نشان مي دهد که سيگار همچنان تنها ماده دخاني است که به طور قانوني در دسترس مردم قرار دارد.

دکتر مسعود متصدي زرندي ، عضو انجمن علمي جراحان گوش و گلو و بيني و سر و گردن ايران در حالي از شيوع بيماري حنجره در کشور به دليل اعتياد به ترياک و نيز مصرف سيگار و قليان خبر مي دهد که مهندس خديجه مجصلي، کارشناس مسئول ستاد کشوري کنترل دخانيات عنوان داشته که استعمال دخانيات و استنشاق تحميلي دود محصولات دخاني هردو باعث ايجاد سرطان مي‌شود.

طبق آمارهاي سازمان بين‌المللي کار سالانه دو ميليون نفر کارگر به علت تماس با دود محيطي سيگار و استنشاق تحميلي دود حاصل از مواد دخاني جان خود را از دست مي‌دهند.

به گفته کارشناس ستاد کشوري کنترل دخانيات، اثرات حاصل از دود محصولات دخاني تنها به ايجاد بيماري ها محدود نمي‌شود و دود محيطي سيگار اثرات و هزينه‌ هاي اقتصادي را نيز بر افراد و جامعه تحميل مي‌کند.

بررسي ها نشان داده است که استنشاق دود مواد دخاني توسط افراد غيرسيگاري به عنوان استعمال ناخواسته و استنشاق تحميلي شناخته مي‌شود. اين در حالي است که بيش از چهار هزار ماده شيميايي خطرناک در دود سيگار موجود است که بيش از 50 نوع از اين مواد سرطانزا بوده و استنشاق تحميلي، باعث ابتلا افراد به بيماري هاي قلبي - عروقي، گوارشي و تنفسي شده و در نتيجه منجر به مرگ مي‌شود.

تحقيقات انجام شده بر روي دانش‌آموزان 13 تا 15 سال در 132 کشور جهان نشان مي‌دهد که 46 درصد از آنها در خانه و 56 درصد آنها در اماکن عمومي در معرض دود دخانيات قرار مي‌گيرند.

دکتر کاظم ندافي، رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اينکه بيماري هاي منتقله از طريق دهان و دستان آلوده در اثر استفاده مشترک از قليان، همچون سل و هپاتيت محتمل است ، گفت: مواد سمي موجود در دود قليان به عنوان عوامل اصلي بروز سرطان ريه، بيماريهاي قلبي عروقي و ساير بيماريها شناخته شده‌اند و از آنجا که نيکوتين موجود در دود حاصله از مصرف قليان همانند ساير مواد دخاني اعتيادآور است مصرف متناوب آن ايجاد وابستگي مي‌کند.

وي از مصرف سيگار به عنوان دروازه ورود به اعتياد ياد کرد و افزود: بررسيهاي انجام شده در ايران نشان مي‌دهد دريچه ورود به موادمخدر و انواع اعتيادها استعمال دخانيات است.

آنچه مي توان از لابه لاي آمارها و گزارشهاي وزارت بهداشت و انجمن هاي مبارزه با استعمال دخانيات در کشور استنباط کرد ، اين است که متاسفانه عوارض و خطرات مصرف مواد دخاني علاوه بر عارضه هاي جسماني که به دنبال دارد هزينه هاي اقتصادي چند ميلياردي را متوجه اقتصاد کشور مي کند که اگر نخواهيم براي کاهش مصرف مواد دخاني در جامعه راهکارها و اهرم هاي اجرايي و نظارتي قوي داشته باشيم در سال هاي نه چندان دور دچار بحران جدي در اين زمينه خواهيم شد.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: